Webinar Global Advocacy Training: Navigating a Changing Marijuna Policy Landscape, arrangerat av WFAD och Drug Free America

KSAN är medlemsorganisation hos WFAD/ World Federation Against Drugs.

Idag har KSAN:s Britt Fredenman deltagit på ett webinar om policys, drogprevention och forskning:

”Global Advocacy Training: Navigating a Changing Marijuna Policy Landscape.
During the training, global experts will discuss the changing marijuana policy landscape in the Americas, including a focus on advocacy, best practices, and successful efforts.
The keynote speaker during the training is Amy Ronshausen. She is the Executive Director of Drug Free America Foundation, Inc., and the International President of the World Federation Against Drugs. There will be two panels focusing on two seperate discussions topics and different panellists.
Panel 1: Effective Advocacy Strategies and Best Practices
Dr Mariano Montenegro - Director of the Colombo Plan Office for Latin America and the Caribbean Trainer for the UNODC in Latin America and the Caribbean. Kristin Kidd - MA, Coordinator of the Southeast Prevention Technology Transfer Center (PTTC) at Wake Forest School of Medicine.
Panel 2: Advocacy in Action
Dr Humberto Soriano - President of the Medical Society for Prevention, Chile.
Dr Kevin Sabet - PhD, President and CEO of Smart Approaches to Marijuana."

Läs mer om eventet här

Internationella beslut påverkar EU och Sverige.

Vår organisation KSAN har under många år arbetat aktivt med att synliggöra faran med produkter som tex cannabisgodis. KSAN har redan 2012 utvecklat det interaktiva metodmaterialet "Det Rosa Monstret" med syfte att göra unga kvinnor medvetna om marknadsföringens krafter och syfte, för att på så sätt öka deras makt att göra hälsosamma val och finna sin egen styrka. Som den mest upplysta och penningstarka generationen någonsin kan de ändra och till och med stoppa den pågående jakten på nya målgrupper.

"Det Rosa Monstret" är ett drogförebyggande handledarmaterial från KSAN som vill inspirera tjejer till aktivitet och eftertanke. Vi vänder oss till alla som vill främja tjejers medvetenhet om marknadsföringens krafter och syfte, som t.ex. tjejgruppsledare, lärare, kuratorer, sjuksköterskor, fritidsledare och kvinnoorganisationer. Materialet är framtaget inom KSAN:s projekt Marknadsföring till flickor och tillgängliggör de nyhetsbrev som tagits fram inom projektet.

Den aggressiva marknadsföringen av beroendeframkallande produkter, såväl i traditionell media som på internet och i sociala medier, riktas allt mer till unga kvinnor. Rosa cigaretter, snus med hallonsmak, blommiga ölburkar, rosa sprit, fitnessdopning, legala och illegala nätdroger och läkemedel - allt marknadsförs till tjejer med löften om fest, framgång och frihet. Samtidigt kan vi läsa på förpackningen att rökning dödar, alkohol är beroendeframkallande, snus innehåller arsenik och nätdroger kan vara märkta med "not for human consumption" (ej för mänskligt bruk).

Vår organisation KSAN har sedan tidigt 90-tal utvecklat och skapat interaktiva drogförebyggande metodmaterial för tjejgruppsledare. KSAN har utbildat ca 8000 tjejgruppsledare i Sverige och ca 2000 tjejgruppsledare i 17 andra länder.

Utvärdering visar att 3 av 4 tjejer som ingått i tjejgruppsverksamheten minskar sin alkoholkonsumtion.

KSAN:s drogförebyggande arbete och fortsatta utveckling av metodmaterial följer rådande nationell och internationell expertis och forskning inom området.

Projektledare Britt Fredenman