KSAN:s interaktiva metodmaterial "Det Rosa Monstret"

"Det rosa monstret" är ett drogförebyggande handledarmaterial från KSAN som vill inspirera tjejer till aktivitet och eftertanke. Vi vänder oss till alla som vill främja tjejers medvetenhet om marknadsföringens krafter och syfte, som t.ex. tjejgruppsledare, lärare, kuratorer, sjuksköterskor, fritidsledare och kvinnoorganisationer. Materialet är framtaget inom KSAN:s projekt Marknadsföring till flickor och tillgängliggör de nyhetsbrev som tagits fram inom projektet.

Den aggressiva marknadsföringen av beroendeframkallande produkter, såväl i traditionell media som på internet och i sociala medier, riktas allt mer till unga kvinnor. Rosa cigaretter, snus med hallonsmak, blommiga ölburkar, rosa sprit, fitnessdopning, legala och illegala nätdroger och läkemedel - allt marknadsförs till tjejer med löften om fest, framgång och frihet. Samtidigt kan vi läsa på förpackningen att rökning dödar, alkohol är beroendeframkallande, snus innehåller arsenik och nätdroger kan vara märkta med "not for human consumption" (ej för mänskligt bruk).

KSAN är långt framme i det drogförebyggande arbetet med unga kvinnors hälsa i fokus och "Det rosa monstret" är ett aktuellt exempel på detta. KSAN vill med detta material göra unga kvinnor medvetna om marknadsföringens krafter och syfte, för att på så sätt öka deras makt att göra hälsosamma val och finna sin egen styrka. Som den mest upplysta och penningstarka generationen någonsin kan de ändra och till och med stoppa den pågående jakten på nya målgrupper.

"Det rosa monstret" bygger på värderingsövningar, interaktivitet och reflektion kring olika teman bl.a. skönhetsideal, manligt och kvinnligt, könsdiskriminering, hälsa och valfrihet. Materialet är framtaget av KSAN 2012 i samarbete med Jeanette Roos och utgivet med stöd av Statens Folkhälsoinstitut.

Boken finns att beställa i vår webshop

Rosa Monstret

Verksamhetsutvecklare Britt Fredenman