Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör – hur får man flickor att röka och dricka?
KSAN driver projektet ”Marknadsföring till flickor” för att uppmärksamma bl.a. alkohol-och tobaksindustrins aggressiva marknadsföring till flickor och dess konsekvenser för flickors hälsa.
BeskrivningKSAN driver sedan 2009 projektet ”Marknadsföring till flickor” för att uppmärksamma och medvetandegöra om den allt mer aggressiva marknadsföringen till flickor av tobak, alkohol och läkemedel. KSAN anser att det är oerhört viktigt med en kraftfull satsning för att stärka motkraften till en ogynnsam utveckling av flickors/unga kvinnors hälsa och livsstil. Ett första steg är att öka kunskapen om hur marknadsföringen medvetet riktar in sig på flickor och unga kvinnor. Hur utformas produkterna? Hur försöker reklamen få flickor att röka och dricka? KSAN är de svenska kvinnoorganisationernas samarbetsråd när det gäller alkohol-, narkotika- och läkemedelsfrågor. Organisationen har 31 medlemsorganisationer och samlar genom dem ca 270 000 kvinnor. KSAN arbetar främst med förebyggande verksamhet och målgrupperna utgörs av flickor och kvinnor i alla åldrar.