Nyhetsbrev nr 1, 2011

Info om projektet: Marknadsföring till flickor
KSAN oroas över larmrapporterna om att allt fler tonårsflickor röker, och över den aggressiva marknadsföringen av bl snus och tobak riktad till potentiella nya användargrupper = flickor/unga kvinnor.

KSAN ser det som utomordentligt angeläget att göra en kraftfull satsning i att öka motkraften för en ogynnsam utveckling för flickor/unga kvinnors hälsa och livsstil. KSAN har också tagit del av forskningsrapporter om kopplingen mellan tidig rökdebut/ ökad risk för beroendeutveckling av alkohol och andra droger.

KSAN är en paraplyorganisation med 30 medlemsorganisationer för kvinnor (över 270 000 personer). Vi vill mobilisera detta enormt stora kontaktnät till ett tobaks/snusförebyggande arbete/opinionsbildning i fortsatt samarbete med Ruth Arvidsson. Ruth är en ung kvinna som bl a föreläsare och skapar opinion om marknadsföring av tobaks- och snusprodukter. Arbetet ska ske i tre steg för att uppmärksamma och medvetandegöra bl a problemets omfattning, hälsokonsekvenser och den marknadsföring som pågår i syfte att nyrekrytera nya rökare/snusare.

Följ projektet på Twitter här .

Nyhetsbrev från 2010:
Läs Nyhetsbrev 1 här .
Läs Nyhetsbrev 2 här .
Läs Nyhetsbrev 3 här .
Läs Nyhetsbrev 4 här .
Läs Nyhetsbrev 5 här .
Läs Nyhetsbrev 6 här .
Läs Nyhetsbrev 7 här .
Läs Nyhetsbrev 8 här .

KSANs arbete om marknadsföring till flickor uppmärksammades i nyhetsbrevet i augusti från Blå Bandet, IOGT-NTO och SLAN, läs här .

Under sommaren 2011 kommer nya nyhetsbrev att tas fram.

Läs Nyhetsbrev 1 här .

Projektledare Britt Fredenman