KSAN driver sedan 2009 projektet Marknadsföring till flickor som syftar
till att öka medvetenheten om den aggresiva marknadsföringen av bl a
tobaks- och alkoholprodukter som riktar sig till unga kvinnor. Inom
projektet har olika nyhetsbrev tagits fram och det allra första
nyhetsbrevet 2010 fokuserade på rosa cigaretter som marknadsförs till
unga kvinnor, läs här .
Den första delen av KSANs projekt Marknadsföring till flickor började
2009 med stöd av Länsstyrelsen i Stockholm. Projektet skedde i tre steg
för att uppmärksamma och medvetandegöra bl a problemets omfattning,
hälsokonsekvenser och den marknadsföring som pågår i syfte att
nyrekrytera nya rökare/snusare. Ruth Arvidsson från projektet föreläste
för KSANs medlemsorganisationer, på KSANs tjejläger, nyhetsbrev och en
film togs fram, och projektet går att följa på Twitter .
Projektet fick 2011 projektbidrag från FHI för att fortsätta med
"Marknadsföring till flickor - del 2". KSAN har med detta fortsatt
sprida sina erfarenheter av ett framgångsrikt och väldokumenterat
arbete, och tagit fram interaktiva drogförebyggande metoder för att
motverka den aggressiva marknadsföringen av bl a tobak och alkohol. Ett
nytt material kommer att färdigställas 2012.
För frågor om KSANs projekt Marknadsföring till flickor kontakta kanslichef Leena Haraké 08-101051.
Projektledare Britt Fredenman