Dramatisk ökning av rökande tjejer

Rökarna i Sverige fortsätter att bli färre, visar ny statistik från Statens folkhälsoinstitut. Men en grupp utmärker sig - bland unga tjejer röks det allt mer! För fem år sedan rökte 10 procent av de 15-åriga tjejerna, men nu har siffran ökat till 16 procent, enligt Folkhälsoinstitutets statistik. Läs mer i Metro , "Dramatisk ökning av rökande tjejer".


KSAN driver sedan 2009 projektet Marknadsföring till flickor som syftar till att öka medvetenheten om den aggresiva marknadsföringen av bl a tobaks- och alkoholprodukter som riktar sig till unga kvinnor. Inom projektet har olika nyhetsbrev tagits fram och det allra första nyhetsbrevet 2010 fokuserade på rosa cigaretter som marknadsförs till unga kvinnor, läs här .

Den första delen av KSANs projekt Marknadsföring till flickor började 2009 med stöd av Länsstyrelsen i Stockholm. Projektet skedde i tre steg för att uppmärksamma och medvetandegöra bl a problemets omfattning, hälsokonsekvenser och den marknadsföring som pågår i syfte att nyrekrytera nya rökare/snusare. Ruth Arvidsson från projektet föreläste för KSANs medlemsorganisationer, på KSANs tjejläger, nyhetsbrev och en film togs fram, och projektet går att följa på Twitter .

Projektet fick 2011 projektbidrag från FHI för att fortsätta med "Marknadsföring till flickor - del 2". KSAN har med detta fortsatt sprida sina erfarenheter av ett framgångsrikt och väldokumenterat arbete, och tagit fram interaktiva drogförebyggande metoder för att motverka den aggressiva marknadsföringen av bl a tobak och alkohol. Ett nytt material kommer att färdigställas 2012. För frågor om KSANs projekt Marknadsföring till flickor kontakta kanslichef Leena Haraké 08-101051.

Projektledare Britt Fredenman