KSAN i samarbete med Folkuniversitetet

2013 har Folkuniversitetet ett samarbete med KSAN - Kvinnoorganisationernas Samarbetsråd i Alkohol- och Narkotikafrågor

KSAN oroas över larmrapporterna om att allt fler tonårsflickor röker och över den aggressiva marknadsföringen av bland annat snus och tobak som riktar sig till nya potentiella användargrupper = flickor/unga kvinnor.

Därför startade man projektet Marknadsföring till flickor: för att uppmärksamma och medvetandegöra problemets omfattning, dess hälsokonsekvenser och den marknadsföring som pågår i syfte att rekrytera nya rökare/snusare. KSAN har också tagit del av forskningsrapporter om kopplingen mellan tidig rökdebut och ökad risk för beroendeutveckling av alkohol och andra droger

KSAN har tagit fram ett informations- och handledningsmaterial som heter "Det rosa monstret", som syftar till att göra unga kvinnor medvetna om marknadsföringens krafter, för att de på så sätt ska kunna göra hälsosamma val och hitta sin egen styrka.

Kom och lyssna på när Ruth Arvidsson berättar om tobaks och alkoholindustrins knep för att få unga kvinnor att börja med deras produkter.

Föreläsare: Ruth Arvidsson föreläser inom projektet marknadsföring till flickor. KSAN/Kvinnoorganisationernas Samarbetsråd i Alkohol – och Narkotikafrågor är de svenska kvinnoorganisationernas samarbetsorgan för frågor som berör alkohol, narkotika och beroendeframkallande läkemedel. KSAN arbetar främst med förebyggande verksamhet. Målgruppen utgörs av flickor och kvinnor i alla åldrar.

Program och anmälan

Projektledare Britt Fredenman