Nyhetsbrev nr 2, 2011

Info om projektet:Marknadsföring till flickor
KSAN oroas över larmrapporterna om att allt fler tonårsflickor röker, och över den aggressiva marknadsföringen av bl snus och tobak riktad till potentiella nya användargrupper = flickor/unga kvinnor.

KSAN ser det som utomordentligt angeläget att göra en kraftfull satsning i att öka motkraften för en ogynnsam utveckling för flickor/unga kvinnors hälsa och livsstil. KSAN har också tagit del av forskningsrapporter om kopplingen mellan tidig rökdebut/ ökad risk för beroendeutveckling av alkohol och andra droger.

KSAN är en paraplyorganisation med 30 medlemsorganisationer för kvinnor (över 270 000 personer). Vi vill mobilisera detta enormt stora kontaktnät till ett tobaks/snusförebyggande arbete/opinionsbildning i fortsatt samarbete med Ruth Arvidsson. Ruth är en ung kvinna som bl a föreläsare och skapar opinion om marknadsföring av tobaks- och snusprodukter.

Den första delen av projektet Marknadsföring till flickor började 2009 och skedde i tre steg för att uppmärksamma och medvetandegöra bl a problemets omfattning, hälsokonsekvenser och den marknadsföring som pågår i syfte att nyrekrytera nya rökare/snusare. Ruth föreläste för KSANs medlemsorganisationer, på KSANs tjejläger, och nyhetsbrev och en film togs fram.

Följ projektet på Twitter här .

Nyhetsbrev från 2010:
Läs Nyhetsbrev 1 här .
Läs Nyhetsbrev 2 här .
Läs Nyhetsbrev 3 här .
Läs Nyhetsbrev 4 här .
Läs Nyhetsbrev 5 här .
Läs Nyhetsbrev 6 här .
Läs Nyhetsbrev 7 här .
Läs Nyhetsbrev 8 här .

KSANs arbete om marknadsföring till flickor uppmärksammades i nyhetsbrevet i augusti från Blå Bandet, IOGT-NTO och SLAN, läs här .

Projektet fick 2011 projektbidrag från FHI för att fortsätta med "Marknadsföring till flickor - del 2". KSAN avser att inom projektet fortsätta sprida erfarenheter av framgångsrikt och väldokumenterat arbete, och ta fram interaktiva drogförebyggande metoder för att motverka den aggressiva markandsföringen av bl a tobak och alkohol.

Under sommaren 2011 produceras nya nyhetsbrev inom projektet.
Läs Nyhetsbrev 1 här .
Läs Nyhetsbrev 2 här .
 
Projektledare Britt Fredenman