KSAN driver sedan 2009 projektet "Marknadsföring till flickor" för att
uppmärksamma och medvetandegöra om den allt mer aggressiva
marknadsföringen till flickor av tobak, alkohol och läkemedel. I
projektet arbetar KSAN tillsammans med Ruth Arvidsson som bl a håller
föreläsningar, nu senast under Almedalsveckan. Där arrangerade KSAN den 6
juli seminariet "Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör - hur får
man flickor att röka och dricka?", med Ruth som föreläsare. Över 80
personer lyssnade till föredraget och Tv4 var där och filmade och gjorde
en intervju med Ruth, som har sänts i lokalteve i Gävle och Uppsala, se
länkarna nedan:
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_gavle?title=aggressiv_marknadsforing_vill_locka_tjejer_att_roka_och_dricka_mer&videoid=1762957
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_uppsala?title=kritik_mot_reklam_som_riktar_sig_till_tjejer&videoid=1774716
Tv4 Skellefteå har intervjuat Ruth Arvidsson och gjort ett reportage om
marknadsföringen av alkohol och tobak riktat till flickor. KSAN beklagar
att TV4 Skellefteå inte upgav att deras källa var KSANs projektet
Marknadsföring till Flickor.
Se reportaget på:
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_skelleftea?title=tv4nyheterna_skelleftea_19_15&videoid=1790456
KSANs projekt fick 2011 projektbidrag från FHI för att fortsätta med
"Marknadsföring till flickor - del 2". KSAN avser att inom projektet
fortsätta sprida erfarenheter av framgångsrikt och väldokumenterat
arbete, och ta fram interaktiva drogförebyggande metoder för att
motverka den aggressiva markandsföringen av bl a tobak och alkohol.
Under sommaren kommer KSAN att skicka ut nyhetsbrev om ämnet marknadsföring till flickor.
Läs Nyhetsbrev 1-2011 här .
Läs Nyhetsbrev 2-2011 här .
Läs Nyhetsbrev 3-2011 här .
Läs Nyhetsbrev 4-2011 här .
För att läsa tidigare nyhetsbrev från 2010, gå till Projekt>Marknadsföring.
För mer information kontakta kanslichef Leena Haraké, 08-101051.
Projektledare Britt Fredenman